VANDET SOM LÆRINGSRUM. RESPEKT FOR VAND!

Selv- og Livredning 8. årgang

Formål

Eleverne skal gennem øvelser på åbent vand og i svømmehal opnå kendskab til egne kompetencer og begrænsninger i forhold til redning af sig selv og andre. Samtidig skal eleverne opleve og udvikle teknikker til hensigtsmæssig adfærd i og omkring vand. Det overordnede formål er, at eleverne oparbejder den fornødne respekt for det åbne vand og kan tage deres forholdsregler i kritiske situationer.

Aktvitetsbeskrivelse

Her bliver skolesvømningen for alvor relevant som redskabsfag. De tilegnede færdigheder fra svømmeundervisningen bliver testet i realistiske omgivelser og situationer. Forløbet har to dele. Første halvdel består af ca. 3 timer på åbent vand med øvelser fra RIB, kajak, SUP og strand – øvelserne er individuelle- og samarbejdsøvelser med reference til selv- og livredning. Anden halvdel består af ca. 3 timer i Stevnsbadet med øvelser, som understøtter øvelserne på åbent vand.

NB: Den del af forløbet som gennemføres på åbent vand, kræver forældretilladelse!

Læringsmål

Eleven skal lære at:

  • anvende svømmetekniske færdigheder i åbent vand
  • tage bestik af egne evner i en redningssituation
  • forholde sig rationelt til kuldepåvirkning
  • redde sig selv
  • redde andre uden at risikere eget liv
  • samarbejde i en livreddende situation
  • tænke kreativt og opgaveløsende i pressede situationer

Antal lektioner:

7 klokketimer.