PULS-programmet

Tryghed til at fejle. Mod til at lykkes.

Om puls

PULS står for Pædagogik, Udvikling, Læring og Samarbejde – og er UngStevns’ bidrag til ”Åben skole”.

Siden 2014 har UngStevns samarbejdet med kommunens folkeskoler om at åbne undervisningen mod lokalsamfundet og styrke elevernes lokale identitet.
”Åben skole”-samarbejdet skal skabe værdi for både den fagopdelte og den understøttende undervisning – og samtidig øge elevernes trivsel, motivation og lyst til læring.

PULS er et obligatorisk program for alle elever fra 5.–9. årgang, hvor eleverne gennemgår omkring 10 forløb i løbet af skolegangen.
Hvert forløb har et tydeligt formål og bygger på læring gennem bevægelse, aktivitet og samarbejde.

Skolesvømning og det åbne vand

Skolesvømningen på 4. årgang, som UngStevns gennemfører i samarbejde med SHS-Stevns, er ikke en del af selve PULS-programmet, men danner det nødvendige grundlag for, at PULS-forløbene på åbent vand kan gennemføres sikkert og forsvarligt.
Her vedligeholdes og udvikles elevernes kompetencer i forhold til vand, livredning og samarbejde.

Opskriften på et PULS-forløb er enkel:

Målet for alle forløb: Det skal være succes.

Succesen skabes ved at vise tillid og stille overskuelige udfordringer gennem spændende aktiviteter i en tydelig ramme. Alt sammen tilsat ungdomsskolens værdier. Værdier som langsom og kontinuerligt masseres ind i elevernes bevidsthed fx gennem vores mottoer:

"Keep et simpel", "Skynd dig langsomt", "Styr på stumperne" og "Ansvar for andre end sig selv".

Det skal være tilladt og trygt af fejle – kun ad den vej lærer eleverne. PULS bygger i høj grad på læring gennem aktivitet og bevægelse, hvor det er uundgåeligt, at der fejles. Derfor kan eleverne ikke ”gemme” sig og komme succesfuldt gennem skoledagen uden at have bidraget til gennemførelsen. Bidrag, som i sidste ende skal styrke den enkeltes tro på sig selv og egne evner.

Skolen ud i samfundet - overordnet mål. Lokal identitet. 

PULS forløb