Forudsætter skolesvømning—Respekt for vand!

SSP - Livredning 5. årgang

Formål

Tidlig indsats - Forløbet skal gøre eleverne i stand til at vurdere forskellige situationer, så de ved, hvordan de skal agere, og hvilke værktøjer, det kan bringe i anvendelse. Livsduelighed og motion og bevægelse.

Aktivitetsbeskrivelse

To hele dage i løbet af skoleåret skal eleverne på 5. årgang i Munkegården og Stevnsbadet til en temadag, som handler om at passe på sig selv og andre. Forløbet begynder i Munkegården, hvor SSP-konsulenten som en del af den forebyggende indsats går i dialog med eleverne under overskriften ”Kvaj dig ej!”

Efter pause går eleverne i Stevnsbadet til mere praktiske øvelser under samme tema. Det handler om omtanke – det er sjovt, men for alvor! I denne del indgår ”De fem baderåd”, let førstehjælp, redning fra land og redning i vand. Den praktiske del af dette forløb bygger i høj grad på samarbejdsøvelser, som er bygget op over rollespilslignende situationer. Det er oplagt, at eleverne sidst på forløbet kan konkurrere i små teams i forskellige discipliner inden for livredningen.

Læringsmål

Eleven skal lære at:

  • Tilgå en situation uden at udsætte sig selv for fare.
  • Vurdere en given situation og indsats.
  • Kunne udføre alarmering og let førstehjælp.
  • Samarbejde om en redningssituation
  • Beherske vandtrædning og arbejde i vand.
  • Beherske elementskift for sig selv og andre.

Antal lektioner:

2 dage á 5 klokketimer

Her er muligheden for at dygtiggøre sig til et fritidsjob som kystlivredder!