NATUREN SOM KLASSEVÆRELSE OG VANDET SOM LÆRINGSRUM

SUP (Stand Up Paddle) 7. årgang

Formål

Med SUP er det hensigten at udvide mulighederne for aktiviteter i og på vand og skabe flere aktiver unge. SUP har unikke muligheder for at arbejde kontinuerligt med balance og coremuskulatur, som er vigtigt i de fleste idrætter.

Aktivitetsbeskrivelse

SUP er en forholdsvis ny disciplin i DK, og SUP er i rivende udvikling. SUP står for ”Stand Up Paddle” og er en sport med rødder tilbage til den Hawaiianske kultur. SUP er utrolige alsidig, sporten kan nemlig både udøves i store bølger, på fladt vand i fx havnemiljøer, langs stranden, ved kysten eller på åer. SUP er i modsætning til surfing forholdsvis nemt at lære. Forløbet gennemføres fra stranden i Bøgeskoven, hvor der lægges bøjer ud med flydeliner, som markerer sejladsområdet. Forløbet tilpasses vejrforholdene. Beklædning våddragt og svømmevest. Der er følgebåd med på forløbet.

NB: Aktiviteten kræver forældretilladelse!

Læringsmål

Eleven skal lære at:

  • forstå en sikkerhedsinstruks
  • samarbejde
  • selvredde med elementskift
  • forstå  fysiske love—fx tyngdepunkt, balance og afdrift
  • kraftoverføre via coremuskulatur
  • oparbejde lokalkendskab

Antal lektioner:

4½ klokketimer